Jau trešo mācību gadu Maltas vidusskolas skolēni tiek iesaistīti programmas “Latvijas skolas soma” aktivitātēs. Attālināto mācību laikā kultūras pasākumi tika piedāvāti digitālajā formātā. Tas bagātināja un padarīja daudzveidīgāku ikdienas mācību procesu.

Maltas vidusskolas sākumskolas skolēni noskatījās cirka izrādi “Alise Brīnumzemē”.  Izrādi ir veidojuši iluzionisti Dace un Enriko Pecolli.

Lielākā daļa skolēnu piedāvāto izrādi noskatījās kopā ar savu ģimeni. Izrāde bērniem patika, jo bija jautra, muzikāla, neparasta. Cirka mākslinieki demonstrēja aktiermākslu, notika sadarbība  ar skatītājiem.

Klases stundās notika pārrunas, kas patika izrādē, kādas bija izjūtas,  skatoties izrādi digitālā formātā, kas visvairāk izbrīnīja. Bērni sajūsminājās par dažādiem trikiem, gaisa akrobātiskajiem šoviem, dūmu paklājiem, dekorācijām, specefektiem.  Daži atzīmēja, ka bija aizrāvušies ar izrādes skatīšanos un nepamanīja to, ka skatās izrādes video versiju, nevis atrodas īstā cirka izrādē.

4.b klases skolnieki noskatījās Ģirta Šoļa skatuves versiju rakstnieces, bērnu grāmatu  autores Zanes Zustas stāstam par pūcīti Ucipuci. Bērni uzmanīgi sekoja līdzi pūcītes piedzīvojumiem. Pūcīte Ucipuci ceļojuma laikā nejauši tiek aizmirsta kādā viesu mājā Itālijā. Lai nokļūtu atpakaļ pie sava saimnieka Kriša, pūcītei jāpārvar garš un bīstams ceļš cauri mājai uz terasi. Izrādē skolēniem tiek sniegti padomi, kā rīkoties, ja gadās pazaudēties. Ir jauki, ja blakus ir draugi, kuri palīdzēs nelaimē. Ir jānovērtē draugu atbalsts un palīdzība. Izrādi skatījās mazākumtautību plūsmas skolēni. Tā bija iespēja dzirdēt latviešu literāro valodu, pilnveidot savas valodas prasmes, bagātinot savu vārdu krājumu ar  jauniem vārdiņiem. Redzētais, dzirdētais paplašināja skolēnu redzesloku par Leļļu teātri, kā arī tika gūta atziņa, ka nedrīkst aizmirst un atstāt novārtā savas rotaļlietas.

5.abc, 6.abc, 7.b klases skolēniem tika piedāvāts Iluzionisma teātra, muzeja Mystero apmeklējuma video ieraksts. .Digitālā versija ir izzinoša, interesanta, jautra, ar skatītāju  iesaistīšanu skatīšanās laikā. Bija iespēja noskatīties video no muzeja Mystero atklāšanas, iepazīties ar iluzionistiem Daci, Danti un Enrico Pecolli, ar lielo bloku par iluzionisma vēsturi pasaulē, dažādu  zinātniski maģisku eksperimentu demonstrējumiem, kā arī nokļūt Mistēriju istabā un Burbuļu pieturā.

Atsauksmēs par redzēto skolēni raksta:  “Man ļoti patika Mystero muzejs. Es uzzināju daudz jauna. Iemācījos 3 trikus. Uzzināju par pasaules iluzionistiem. Iepazinos, kā ģērbās triku meistari. Redzēju dažādas burvju kastes triku veikšanai, burvju lampiņas.”

7.a, 8.a, 8.b, 9.b klases  skolēni noskatījās teatrālās pantomīmas un cirka priekšnesumu kombinējošu izrādi. Tā ir jautra un pārsteidzoša izrāde, kurā tēli ar dažādiem un pilnīgi atšķirīgiem mākslinieciskās izteiksmes līdzekļiem spēj attēlot, izstāstīt savu stāstu.

Skolēniem gan izrāde, gan meistarklase  ļoti patika. Viņi raksta: “Izcils priekšnesums. Ar ķermeņa valodu bija viss saprotams, paskaidrots. Ķermeņi brīvi kustējās. Skatoties varēja pat iedomāties mūsu ikdienu - suņa pastaiga, ģērbšanās, utt.”

Redzētais, dzirdētais paplašināja skolēnu redzesloku par skatuves mākslu. Tas bija labs teātra mākslas piemērs. 

9.ac, 10.1/2 klase  Zoom  vidē noskatījās monoizrādi “R. Blaumaņa  Pazudušais dēls”. Skolēni skatījās izrādi ar interesi, jo tā  viņiem likās  neparasta. Pašā izrādes sākumā notika saruna par dramaturģiju kā literatūras veidu, par tās trim žanriem. Ļoti vienkāršā veidā tika izskaidrots, kas ir komēdija, traģēdija.

R. Blaumaņa lugas interpretācijā izmantotas mūsdienīgas dziesmas, leksika ir jauniešiem saprotama.

Jaunieši varēja iejusties lugas varoņu lomās. Tas deva iespēju iedziļināties lugas saturā un izraisīja interesi par notiekošo izrādē.

25. marts ir Komunistiskā genocīda upuru piemiņas diena. Lai iegūtu vairāk informācijas par šo atceres dienu, paplašinātu savu redzesloku, 10.3. klases skolēni piedalījās virtuālajā ekskursijā Latgales Kultūrvēstures muzejā. Programmu vadīja muzejpedagogs Vincents Tabors.

1949.gada 25. marts Latvijas vēsturē atstājis sāpīgas atmiņas: dažādu tautību, vecumu un dzimumu ļaudis tika izvesti uz Sibīriju, viņu vidū arī bērni. Pieminot šos vēstures notikumus, skolēniem tika dota iespēja iepazīt uz Sibīriju aizvesto bērnu likteni, viņu pārdzīvojumus un ikdienas dzīvi svešumā.

Vidusskolēniem tika piedāvāta prezentācija par tā laika notikumiem (par cilvēku deportāciju). Tajā tika izmantoti muzeja krājuma dokumenti, fotogrāfijas, izsūtīto cilvēku atmiņas.

Nodarbībā skolēni iesaistījās situāciju izspēlē un, aplūkojot muzeja priekšmetus,  izsūtīto personīgās mantas, meklēja atbildes uz jautājumiem: “Ko domāja un par ko sapņoja bērni svešumā?”

Pasākuma noslēgumā notika viktorīna, kur katrs klausītājs varēja sevi pārbaudīt, ko ir atcerējies no nodarbībā dzirdēta un redzētā.

Iegūtās zināšanas skolēni varēs izmantot vēstures un sociālo zinātņu kursā, runājot par totalitārisma ietekmi uz demokrātiskas valsts pastāvēšanu.

Maltas vidusskolas 11.ac un 12.a klases skolēni digitālā formātā  noskatījās Latvijas Nacionālajā  teātrī  iestudēto izrādi “Indrāni”.

R. Blaumaņa drāma “Indrāni” ir psiholoģiskā reālisma darbs latviešu literatūrā. Drāmas centrā ir paaudžu konflikts, spilgti tiek atklātas varoņu savstarpējās attiecības. Rakstnieks īpaši uzsver domu, ka blakus materiālajām vērtībām svarīgas ir arī cilvēciskās attiecības. “Indrānos” tiek atklāta traģēdija, kuru rada bērnu cietsirdība pret vecākiem.

Vidusskolēniem patika aktieru spēle, dekorācijas. Viņi atzīmēja, ka iestudējumā meistarīgi atklāta R. Blaumaņa  darbā paustā ideja. Skolēni atzīst, ka lugā risinātās problēmas ir aktuālas arī mūsdienās.

Liels paldies programmai “Latvijas skolas soma” par plašo norišu piedāvājumu un iespēju skolēniem iepazīt Latvijas kultūru!

Rakstu veidoja: direktora vietniece izgl.j. Anita Purviņa